Friday 14 February 2014

Quantity surveying.


QS? quantity surveying? tu la kos aku sekarang nie. actually almost yg xbape tahu kos nie pasal apa, kerja dia camna. so aku kat sini nak terang la sedikit sebanyak pasal kos nie.

QS is act as economist for a project. die la yg tentukan berapa harga untuk satu2 projek. so kiranya kerja nie melibatkan wang ringgit and most importly, every decision that be made by QS especially during construction amatlah menitikberatkan safety untuk orang yang bakal guna bangunan tu. kerja aku nie. bkn apa, kalau bgunan tu runtuh, kami boleh dikenakan liability. bukan sahaja bangunan, die menyeluruh. sebut je pasal construction industry. xkesahla, nak bina empangan, jalan raya, hospital, sekolah semua termasuk dalam kerja aku. and aku sgt bertanggungjawab semua projek nie.

QS kena tahu every single element yg digunakan sebelum, semasa and selepas projek2 tu berlangsung. nmpk susah kan? yea! mmg susah. aku belajar pun agk pening jgk sbb aku still blurr and xnmpk mcm mana construction tu diorg buat. tp alhamdulillah. makin bertambah baik pemahaman aku.alhamdulillah.

QS jugak kne tahu pasal contract. so kenala belajar law. tapi masa kerja, cth cm aku tgh praktikal kt jkr selangor nie. ada QS yg buat estimate, ada QS yg kerja psl contract ja. die tbahagi 2. tapi swasta aku xsure mcm mana kerjanya. aku belajar due2. so aku kena tahu semua tu.

aku harap kerja nie ok dgn aku. aku adajgk terfikir nak berhenti sbb aku takut nak hadap semua kerja2 nie. aku takot xleh nak bawak. tapi xpe. memandangkan aku dah habis 3 sem, and ada lagi 3 sem.walaupun pointer aku cukup2 makan, aku try jugak nak bwk. sbb xbermakna pointer xbagus, kerja nnti pun xbagus. bnda boleh belajar la. lama2 kita akan ada experience utk handle sume mslh nie.




subjek aku minat. measurement.kira2. love math!

dulu slalu tgk kat tv nk jdi mcm nie.hehh!

under construction.